”Ud af huset” aktiviteter

Principper for ”Ud af huset” aktiviteter
Kongerslev skole prioriterer udadvendte aktiviteter højt, herunder ekskursioner og lejrskoler. Det tildelte budget for driftsmidler og lærertimer afgør, hvad der kan gennemføres.

Skolen gør brug af tilbud fra AabenAalborg i det omfang det er muligt.

Følgende arrangementer prioriteres højt:

DUS:
Ekskursioner for førskolebørn
    Mål: at lære børnene det nære miljø at kende.
Ekskursioner med 3. klasses børn særligt cykelture.
    Mål: at lære børnene at færdes på cykel i trafikken.

Skole:
Ekskursioner i årets løb. Det bør tilstræbes at alle klasser er på ekskursion mindst en gang årligt, eventuelt som en fælles faseekskursion.
Mål: at styrke kendskabet til lokalområdet og underbygge klassens sociale miljø.

Forældrerådstur 4. og 7. klasse:
Turen planlægges f.eks. fra fredag til lørdag efter nærmere aftale mellem klasselærer og forældrerådet. Klasseforældrerådet står for planlægningen og afviklingen af turen. Turen finansieres af klassekassen. Skolen tildeler klasselæreren 4 timer til at deltage i turen.
Mål: at styrke klassens sociale miljø og samarbejdsevne samt give forældrene medansvar for elevernes trivsel. ”En fælles opgave”

Lejrskole på 8. klassetrin:
Faglig lejrskole. Kongerslev skole følger Aalborgs kommunes vejledning i forhold til lejrskole.
Mål: at udvide kendskabet til Danmark og/eller nærmeste nabolande, samt styrke det sociale miljø i klassen.

Der kan pålægges forældre at betale udgifter til mad indtil videre op til et beløb på 85 kr. pr. dag. Tilskud til 8. klasse turen bliver finansieret via Aalborg Kommunes tildeling til lejrskole. Kontoret udmelder beløbet til 8. klasselæreren.

Alle ekskursioner og lejrskoler med videre skal forhåndsgodkendes af ledelsen, og bør være planlagt i henhold til gældende arbejdstidsaftaler. DUS gennemfører ikke koloniophold.

Indbetaling fra klassekasse
Hvis klassekassen ønsker at give tilskud til turen, skal det ske ved at overføre beløbet direkte til skolens bankkonto. Skolen må ikke tage imod kontanter.

Godkendt af Skolebestyrelsen skoleåret 2023-2024