Timefordeling

Principper for timefordeling

Timefordelingsplanen tager udgangspunkt i Aalborg Kommunes vejledende timefordelingsplan, men kan dog afviges under hensyntagen til Undervisningsministeriets minimumstimetal i de enkelte fag .

Overskydende timer i forhold til den vejledende timefordelingsplan fordeles af skoleledelsen og fase-teamene. Endelig forslag til timefordelingsplan godkendes af Skolebestyrelsen.

1. Klassen kan deles i 2 hold i fagene fysik, hjemkundskab, musik, billedkunst og håndværk/design ved elevtal over 20 .

2. Klasser, der har indskrevet mere end 28 elever deles efterfølgende skoleår i det omfang, der er tildelt lærertimer. Klasserne benævnes a og b. Der tages stilling til, i hvilke fag klassen deles ud fra forholdene i den enkelte klasse. Der kan søges om dispensation til at bevare klassen udelt op til 30 elever, jævnfør Folkeskoleloven paragraf 17. (paragraf 17: Elevtallet i grundskolens klasser må normalt ikke ved skoleårets begyndelse overstige 28. Kommunalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde tillade et højere elevtal i grundskolens klasser, dog ikke over 30. For Børnehaveklasse -2. klasse gælder det, at der ikke må indskrives flere end 26 elever i en klasse fra skoleåret 2024/2025.

3. Valgfag i billedkunst, håndværk/design og madkundskab indgår i en valgfagsordning i udskolingen med eksamenspligt efter to år. Musik kan eventuelt udbydes, hvis der er elevgrundlag for det. Holdene oprettes på tværs af årgangene. I 9. årgang er der mulighed for at udbyde et supplerende valgfag.

Godkendt af Skolebestyrelsen skoleåret 2023-2024.