Klassekasser

Princip for klassekasser

Ifølge Undervisningsministeriets “Vejledning om ekskursioner, lejrskoler og skolerejser mv. i folkeskolen”, er det tilladt at indsamle og administrere mindre beløb til supplement til ekskursioner eller lejrskoler samt til “forsødelse” af klassens hverdag.

Hvis en klasses forældre vælger at oprette en klassekasse, skal klassekassen være helt uafhængig af skolen og skolens budgetter. Klassekassen administreres af forældre.

På forældremødet i børnehaveklasse (og eventuel senere) kan klassens forældre vedtage oprettelsen af en klassekasse. Udover vejledningens forslag kan klassekassen anvendes til eksempelvis arrangementer afholdt af klasserådet, indkøb af småting til klassen, mulighed for is på ture, opsparing til ture m.m.
Klassekassen kan etableres ved faste indskud og/eller ved overskud fra forældrebetaling til kaffe ved forældreaftner, arrangementer og lignende.
Indbetalingen til en klassekasse er frivillig. Kan/vil en elevs forældre ikke betale, skal eleven alligevel nyde godt af klassekassen på lige fod med de andre elever. Det må ikke
offentliggøres, hvem der har betalt, og hvem der ikke har.
Ved fraflytning fra klassen kan en elev ikke kræve sin indbetaling tilbage, da pengene følger klassen.
Nye elever i klassen får automatisk samme andel i klassekassen som klassens øvrige elever.
En repræsentant for klasserådet (kasserer) opretter en konto i et pengeinstitut eller en Mobilepay Box.
Kassereren oplyser indestående ved forældremøde i efteråret. Kassereren skal kunne dokumentere klassekassens forbrug.
Ved udbetalinger henvender klasselæreren/klasserådet sig til kassereren.
Hvis der aftales en fast indbetaling, skal der aftales en procedure for indbetaling til klassekassen, eventuelt over klassekassens kontonummer.

Godkendt af Skolebestyrelsen skoleåret 2023-2024.