Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

DUS velkomstfolder

Velkommen

 

”Troldehuset” modtager gennemsnitlig 80 børn fordelt på

Mini-DUS og DUS .

  • Mini-DUS er for førskolebørn.
  • DUS er for børnehaveklasse, 1. klasse., 2. klasse og 3.klasse

1. marts starter de nye førskolebørn (Mini-DUS) (det vil sige børn, der endnu ikke er startet i børnehaveklasse, men som skal starte efter sommerferien). Der skal ikke foretages indmeldelse for at fortsætte i DUS.

3.klassebørn udskrives automatisk 1. august det år, de begynder i 4. klasse.

Derefter er mulighed for at blive skrevet ind i Juniorklub, nede ved hallen.

Kongerslev DUS
Kongensgade 4
9293 Kongerslev
Telefonnummer: 9833 2145
E-mail:  lgc-skole@aalborg.dk
Hjemmeside:  www.kongerslevskole.dk/

 

Åbningstider

Mandag- fredag: klokken 6.15 – 7.45 og klokken 13.15 – 16.45.

I perioden med førskolebørn (1. marts – 31. juli) har vi åbent mandag - fredag klokken 6.15 – 16.45. 

 Grundlovsdage er Kongerslev DUS lukket.

Sommerferielukket i 3. og 4. uge i skolernes sommerferie. Nødpasning foregår på Kærbyskolen, Aalborg. Tilmelding senest 1. maj til Dus-lederen, Kongerslev Skole.

Som udgangspunkt holder vi lukket mellem jul og nytår, men har man brug for pasning i dette tidsrum, skal dette meddeles DUS lederen senest 1. november. OBS: Kun én DUS i ØST området er åben.

Tavshedspligt

Vi gør opmærksom på, at personalet har tavshedspligt. Er der noget I er i tvivl om, eller er der, ting I ønsker drøftet med os, er I altid velkommen.

Målsætning

Børnene i vores institution er MiniDUS-børn og skolebørn.

Børnene er tilknyttet en kontaktperson fra de starter og til de slutter i 3. klasse.

Institutionen er funktionsopdelt, og børnene kan vælge den aktivitet, de har lyst til at beskæftige sig med.

Vores overordnede mål er, at børnene skal være glade for at komme i DUS.

Vi vil lægge vægt på, at børnene:

  • føler tryghed,
  • får styrket deres selvværd,
  • opnår sociale relationer til hinanden,
  • udvikler og arbejder med deres empati for andre,
  • får plads til leg,
  • oplever og selv omgås andre med ærlighed,
  • tilbydes og selv udviser ansvarlighed 
  • får plads til at bruge deres fantasi.

Ind- og udmeldelse

Indmeldelse og udmeldelse af et barn forgår elektronisk til Aalborg Kommunes Pladsanvisning.

Udmeldelse skal ske med 1 måneds varsel til udgangen af en måned.

At begynde i DUS

Al begyndelse er svær, så derfor er det en god ide, at barnet og forældre besøger DUS inden starten. Her får barnet og forældre tid til at se og fornemme livet i DUS, og forældre og personale får tid til en snak. Når barnet så er startet i DUS er det vigtigt, at man aldrig bare går fra sit barn, uden først at have sagt farvel til barnet.

Sygdom og fravær

Hvis jeres barn, på grund af sygdom eller anden fravær, ikke møder op i DUS en eller flere dage, skal I give besked herom. Brug AULA  DUS.. 

Syge og smittebærende børn må ikke komme i DUS.

Vi giver ikke børnene medicin, medmindre det er lægeordineret og livsvigtigt.

Er du i tvivl om, hvordan du skal forholde dig i konkrete tilfælde, så kontakt personalet i DUS.

Dagligdagen

Morgentimerne bruges først og fremmest til at spise morgenmad, hygge og lege. Ind imellem kan nogle børn have ønske om små beskæftigelser, som vi også prøver at gøre plads til.

  • For MiniDUS-børnene gælder, at de kan spise morgenmad indtil klokken 8.00.
  • Hvis et skolebarn skal spise morgenmad i DUS skal de være her senest klokken 7.15 DUS giver boller, havregryn og cornflakes.
  • Efter skole er der forskellige aktiviteter.
  • Klokken 13.15 – 14.30 er cafeen åben og der har børnene mulighed for at få en rugbrød med ost eller hamburgerryg. Fredag serveres boller eller knækbrød.  Der er mulighed for, at  spise sin medbragte eftermiddagsmad.

 

Specielt for MiniDus børnene:

  • Fra klokken 8.00 er der plads til leg og forskellige aktiviteter.
  • Klokken 9.00 er der fællessamling, hvor de spiser frugt. (Husk selv at medbringe frugt.)
  • Efter fællessamlingen er der forskellige aktiviteter både ude og inde.
  • Klokken 11.15 spises madpakker.
  • Resten af dagen som beskrevet ovenfor.

Praktiske ting

 

  • Der er mange ting som tøj, legetøj med videre, hvor der findes 2 eller flere af samme slags og samme størrelse i DUS.  Husk at sætte navn i dit barns ejendele.
  • Husk at tøj skal være robust og praktisk. Klæd barnet på, så det ikke er en ulykke, hvis det bliver snavset eller får et lille hul. (Hav altid et par støvler og et par overtræksbukser i barnets gaderobe.)
  • Husk at have, skiftetøj passende til årstiden og indesko eller futter liggende i barnets gaderobe. I skal tømme garderoben hver fredag af hensyn til rengøringen.
  • Hvis dit barn i løbet af eftermiddagen skal deltage i en aktivitet (musikskole, håndbold, badminton eller lignende) på skolen eller i hallen, kan vi efter aftale sende dit barn af sted.
  • Er DUS ikke lukket op klokken 6.15, kan man henvende sig på skolen, hvor man kan få hjælp eller ringe til DUS leder Lona Christiansen på tlf.: 9352 0430.

 

Fødselsdage

Fødselsdagsbørn fejres den måned de har fødselsdag i. De hygger sig sammen med en voksen, hvor de laver nogle aktiviteter, som er aftalt med den voksen, der står for det.

MiniDUS-børnene kan vælge at fejre fødselsdag hjemme hos sig selv en formiddag, hvis de bor i ”gå-afstand” fra DUS. Så går førskolebørnene og en voksen samlet fra DUS.

Børnene skal ikke medbringe gaver til fødselsdage, hverken her i DUS eller (for MiniDUS-børnenes vedkommende), hvis vi tager hjem til fødselsdagsbarnet.

 

Personale i DUS

Lona Christiansen                  Dus-leder

Annelie Jespersen                   Pædagog 

Linea Panduro                        Pædagog 

Mette Hansen                         Trivsels-Pædagog i skole og DUS 

Morten Boni                           Pædagog 

Anna Haahr Jensen                 Pædagog 

Jeppe K. Drøscher                   Pædagog

Christian Nielsen                    Pædagogmedhjælper

Forældresamarbejdet

DUS er en kommunal institution og forældre sikres formel indflydelses gennem skolebestyrelsen. Mindst lige så vigtig, som den formelle kontakt, er forældrenes daglige samarbejde med DUS

Børn, der er her og i skolen det meste af dagen, tilbringer mange vågne timer uden for familien. DUS har derfor stor indflydelse på børnenes dagligdag, og det er af afgørende betydning for barnet, at der er et godt aktivt samarbejde mellem DUS og forældrene, så barnet ikke oplever hverdagen opsplittet.

Vi håber, at I ikke alene vil samarbejde med os om formelle ting, men at I også vil tage jer tid til at sludre med os og andre forældre nu og da. Kontakt til DUS er især vigtig, når børnene selv går hjem hver dag. Det er rart at kende hinanden og ikke kun mødes, når der er problemer. Hvis der opstår problemer, så kom inden de vokser sig store og spørg, hvis I ikke forstår os eller er uenige med os. I er altid velkomne.

DUS-personalet er med til skolehjem samtaler. Yderligere samtaler kan efter behov aftales.

Kontaktpædagogen deltager i klassernes forældremøder.

Ansvar

Vi påtager os ikke ansvaret for børnene, før de er ankommet til DUS fra enten skole eller hjem.

Hvis barnet ikke er mødt i DUS senest 30 minutter efter, at det har ringet ud på skolen, vil vi kontakte jer.

Det er derfor vigtigt, at I ringer besked eller bruger AULA ved fravær fra DUS. 

Hvis barnet selv må bestemme, hvornår det vil komme eller gå fra DUS, skal vi have skriftlig besked eller aftale herom fra forældrene.