Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Holddannelse

Principper for holddannelse
Holddeling anvendes som et pædagogisk princip, hvor det er relevant, således at eleverne støttes og udfordres tilstrækkeligt. Holddelingstimerne fordeles således, at timerne bruges, hvor der er aktuelt størst behov. Deletimer og timer til 2-lærerordning fordeles i et samarbejde mellem ledelsen og de selvstyrende team.

Timerne kan anvendes til:

Deletimer, hvor klassen deles i 2 lige store hold. Det kan for eksempel være i fysik, håndværk/design, musik, billedkunst og madkundskab, hvor for eksempel antallet af elevarbejdspladser ikke er tilstrækkeligt. Klassen deles så vidt muligt, hvis der er mere end 20 elever i klassen. Deletimer kan også anvendes i for eksempel dansk og matematik, hvis der er ressourcer til det.

2-lærerordning, hvor færre elever pr. lærer gør det muligt i højere grad at tilpasse undervisningen til den enkelte elevs faglige niveau, koncentrationsevne, læringsstil mv. Holdstørrelsen kan variere, og undervisningen foregå samlet eller delt.

Midlertidige hold, hvor samtlige elever i en fase i et eller flere fag fordeles på hold. Kriteriet for holddeling er situationsafhængigt. Der kan være tale om at inddele eleverne i hold efter fagligt niveau, køn, interesse, læringsstil, sociale relationer med videre. Holdene kan variere af størrelse.

Eksempler på midlertidig holddannelse

Værkstedsforløb og emneuge (Børnehaveklasse-3.klasse)
Der kan være tale om værkstedsforløb, hvor elever typisk i en uge i 2-5 lektioner dagligt arbejder i forskellige værksteder, for eksempel med læse-, skrive-, regne-, kreative-, naturvidenskabelige-, sproglige- og værkstedsaktiviteter. Eleverne kan for eksempel rotere mellem forskellige værksteder i løbet af ugen.

Holddelingen kan også foregå i alle undervisningslektioner i en emneuge. Typisk er alle børnene samlet i ét hold fra morgenstunden til fælles oplæg. Herefter deles de på mindre hold.

Emneuger og fagdage (4.-6.klasse)
Midlertidige hold anvendes i emneuger, hvor eleverne i 4.-5. og 6. klasse på tværs af klassetrin i alle ugens lektioner arbejder med et emne på mindre hold eller på fagdage, hvor eleverne inddeles på hold efter deres faglige niveau eller ud fra et socialt og trivselsmæssigt perspektiv med videre på tværs af klassetrin.

Valgfag (7.-9.klasse)
Eleverne vælger blandt valgfagene billedkunst, håndværk/design, musik eller madkundskab, Holdene sammensættes på tværs af årgangene. Valgfagsforløbene strækker sig over to år for 7. og 8. klassetrin og afsluttes med en eksamen. Elever fra 9. klasse tilbydes et af de udbudte valgfag og i særlige tilfælde kan et ekstra fag tilbydes.  


Fælles emneuge i uge 47
Hvert år i november er der emneuge, hvor alle skolens elever arbejder med samme hovedemne afsluttende med en skolefest torsdag aften. Holdene kan være sammensat på tværs af klassetrin og faser. Formålet med ugen er foruden det faglige indhold, at eleverne lærer hinanden godt at kende på tværs af klasser og årgange. Eleverne lærer af hinanden, og med øget kendskab til hinanden opstår også øget respekt for hinanden, som kan være med til at understøtte et godt undervisningsmiljø på skolen.

Særlige undervisningsforløb
Holddelingstimer kan anvendes ved at tildele ekstra lærerressourcer til særlige undervisningsforløb, for eksempel i forbindelse med 6. klasses skuespil, 9. klasses projektopgave, lejrskole og lignende inden for faseteamets afsatte ressourcer. I særlige tilfælde kan ledelsen tildele ekstra ressourcer.

Godkendt af Skolebestyrelsen skoleåret 2023-2024.