Skole/hjem-samarbejde

Principper for skole/hjem-samarbejde

Dialogen mellem skole og hjem skal være præget af et ligeværdigt, velfungerende samarbejde om et fælles ansvar for børnenes trivsel og læring. Samarbejdet skal være baseret på at opnå de bedste udviklingsbetingelser for barnet – og på hvordan begge parter kan bidrage til denne proces.

Forældremøder og skole/hjemsamtaler skal være forum for dialog og meningsdannelse. Forældrene skal have bedst mulig information om dagligdagen i skolen og deres barns udvikling og trivsel.

Forældreråd
Der oprettes forældreråd i alle klasser (Børnehaveklasse – 9.klasse)

Skolebestyrelsen anbefaler følgende retningslinjer:
Klasselæreren/tovholderen er ansvarlig for valg til forældreråd.
Der skal afholdes valg til forældreråd hvert skoleår.
Forældrerådet i klasserne består af forældrerepræsentanter.
En klasses forældrerådsmedlemmer og det til klassen tilknyttede skolebestyrelsesmedlem synliggøres af klasselæreren/tovholderen for klassens øvrige forældre ved opslag på AULA.

Arrangementer:
Skolefest afholdes en gang årligt i uge 47.

Juleklip og motionsdag
Forældre og bedsteforældre inviteres til juleklip og motionsdag for Børnehaveklasse til 3. klasse. Invitationer på findes på AULA.

Sociale arrangementer i børnehaveklasse
Skolen anbefaler, at alle forældre i børnehaveklassen er med til at planlægge og afvikle tre sociale arrangementer i løbet af det første skoleår. Et arrangement for elever (efterår), et arrangement for forældre (forår) og et arrangement for forældre og elever.

Der afholdes mindst 1 forældremøde årligt i alle klasser
Et bestyrelsesmedlem tilknyttet klassen deltager i mødet. Faglærere deltager i forældremøder efter behov.

Ved ekstraordinær frihed
Undervisningens indhold kan følges via minuddannelse.dk.

Evaluering
Den løbende evaluering skal ske med udgangspunkt i Fælles mål for fagene og fagets kompetenceområder, når vurderingen af elevens udbytte foretages og læringsmål fastsættes.
Det bemærkes, at Fælles forenklede mål for fagene er obligatorisk bindende undervisningsmål, ikke læringsmål. Læringsmålene for den enkelte elev formuleres i meddelelsesbogen efter forudgående læringssamtaler.

Standpunktskarakterer gives efter undervisningsministeriets gældende retningslinjer.

Skole/hjemsamtalen afholdes efter for eksempel nationale test er gennemført og i forbindelse med mål i meddelsesbogen.
I Børnehaveklasse og 1. klasse afholdes der 2 skole/hjem-samtaler årligt. En efterår og en forår.
Klassepædagog deltager i skole/hjemsamtaler i indskolingen (Børnehaveklasse - 3.klasse)
Dansk- og matematiklæreren deltager ved samtalerne i 1.-6. klasse.
I 2. til 9. klasse afholdes én skolehjemsamtale årligt (i 2. halvår, dog i 9. klasse om efteråret). Der tilbydes yderligere samtaler ved behov.
Standpunktskaraktererne (8.-9.klasse) kan udleveres i forbindelse med skole/hjemsamtaler.
I 7.-9. klasse anvendes café-modellen, hvor forældre/elever har mulighed for at tale med alle faglærerne.
Eleven bør deltage i skole/hjemsamtalerne, hvor forældre, elev og lærere i samarbejde udformer læringsmål. Behovet for samtaler mellem skole og hjem kan være forskelligt fra elev til elev og yderligere skole/hjemsamtaler eventuel forlængede samtaler gennemføres, hvis den ene part mener, der er behov for det,- dog under hensyntagen til skolens ressourcer.
Skole/hjemsamtaler kan placeres fleksibelt i løbet af dagen.
Akutte problemer må ikke udsættes. Der kan aftales individuelle skole/hjemsamtaler ved særlige problemstillinger. TrivselsForum kan i særlige tilfælde bruges ved akutte alvorlige sager.
Skole/hjem-samtaler skal følges op.
Tilmelding sker via AULA

Skolen informerer om alle dele af skolens dagligdag blandt andet på AULA.
Forældre informerer klasselæreren om væsentlige ændringer i barnets liv, for eksempel skilsmisse, sygdom, dødsfald og lignende.

Klasselæreren tager initiativ til, at forældrene regelmæssigt informeres om den enkelte klasses arbejde.
Det kan for eksempel være på :

Forældremøder
AULA
Klasseavis skrevet af elever
Nyhedsbreve
Elevtegninger

Skolebestyrelsen tager initiativ til, at der informeres om bestyrelsens arbejde:
Skolebestyrelsens medlemmer orienterer om Skolebestyrelsens arbejde i klassen, når de deltager i forældremøder og lignende.
Referater fra Skolebestyrelsens møder offentliggøres på hjemmesiden.
Ved omtale af skolebestyrelsens arbejde på hjemmesiden

Godkendt Skolebestyrelsen skoleåret 2023-2024.