Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for fagfordeling og skemalægning

Princip for fagfordeling og skemalægning

Fagfordeling

  • Bærende princip i fagfordelingen er elevens tarv.

 

  • Lærernes kvalifikationer danner grundlaget for fagfordelingen, idet det tilstræbes, at faglærere har linjefagsuddannelse eller tilsvarende kvalifikationer i det fag, de underviser i.

 

  • Klasselærerhvervet bør tildeles flest mulige lærere.

 

  • Lærerteamet omkring en klasse tilstræbes at bestå af lærere af begge køn og af mindst én erfaren lærer.

 

  • Det tilstræbes, at færrest mulige lærere underviser i mere end en fase.

 

Skemalægning

 

Det bærende princip er elevens tarv, men derudover ønskes følgende forhold omkring
pædagogisk hensyn, elevskemaet og lærerskemaet i størst muligt omfang tilgodeset.

 

  • Pædagogiske hensyn:
  1. klasselæreren har undervisning i sin klasse så mange ugedage som muligt.
  2. ønsker om dobbelttimer/enkelttimer søges opfyldt.
  3. ønsker om parallellægning af timer for at kunne samarbejde på tværs af klasser søges opfyldt.
  4. Praktisk/musiske fag placeres så vidt muligt spredt hen over ugen.

 

  • Elevskema:
  1. Skemaet for 0.-3. klasse følger åbningstiderne i DUS
  2. ingen mellemtimer på 0.-6. klassetrin.
  3. så få mellemtimer som muligt på 7.-9. klassetrin.
  4. timerne så vidt muligt jævnt fordelt på ugens dage.
  5. At give elever fra og med 4. klasse flest mulige morgentimer

 

  • Lærerskema:
  1. videreuddannelse
  2. borgerligt ombud
  3. personlige ønsker