Princip for brug af hjemmeside og Facebook

Kongerslev skoles retningslinjer for brug af Facebook og Skoleport

På skolens hjemmeside ”Skoleporten” informeres om skolens grundoplysninger, pædagogisk profil, aktivitetskalender for skoleåret, skemaer for elever, kontaktoplysninger, dagsorden og referat fra Skolebestyrelsesmøder samt skolens ordensregler, retningslinjer, principper o.lign.

Facebook anvender vi således, at enkelte medarbejdere kan lave opslag, som skolens interessenter kan kommentere på. Reglerne for en god og konstruktiv dialog om skolen på Facebook er følgende:

• Skriv ikke kommentarer eller indlæg, der er injurierende, racistiske eller på anden vis i strid med loven
  • Skriv ikke klager over medarbejdere – disse bør sendes til skolens leder
  • Skriv ingen personlige oplysninger om hverken dig selv eller andre
  • Skriv ikke kommercielle kommentarer eller indlæg
  • Skriv ikke blot for at provokere andre
  • Kom gerne med ris, ros og forslag, men på konstruktiv vis
  • Hold altid en god tone

Skulle det blive nødvendigt, sletter vi opslag og kommentarer samt blokerer personer, der ikke overholder reglerne.

Skriver du noget på Facebook-siden eller uploader billeder/video, der berører andre personer, falder det ind under begrebet ”personoplysninger”, der er omfattet af persondataloven. Læs mere på Datatilsynets hjemmeside.

Generelt gælder, at man ikke må lægge billeder/video af andre personer på Facebook uden deres samtykke.

Skolen kan lægge situationsbilleder fra undervisningen på Facebook uden samtykke fra forældrene, men portrætbilleder/nærbilleder kræver samtykke fra forældre (hvis eleven er under 15 år), eleven (hvis eleven er 15 år eller ældre) og medarbejdere.